iran font 4

خوانایی در فونت

مبحث خوانایی در فونت، مسئله ای حائز اهمیت است؛ چرا که از زمان باستان، کشیدگی حروف و به هم چسبیدگی آنها در خوانش خط بسیار اهمیت داشته است. برای مثال، اگر به خط میخی دقت کرده باشید، حروف با فاصله ی مشخصی از یکدیگر قرار گرفته اند تا با یکدیگر آمیزش پیدا نکنند و به هم ریخته نباشند.

حتی در بعضی موارد، به تراز بودن خطوط افقی نیز دقت شده است.

خوانایی فونت همیشه یک هدف نیست؛ بلکه ویژگی است که حتی یک فونت با دارا بودن شخصیت، روح و تمایز، ممکن است فاقد آن باشد و حالا به این بپردازیم که چه فونت هایی از خوانایی بالاتری نسبت به سایر فونت ها برخوردار هستند؟

معمولا فونت های سنس سریف که بیشتر در متن به کار گرفته می شوند، نسبت به فونت های دست نویس و سایر فونت ها، خواناتر هستند؛ چرا که اندازه حروف دراین گونه فونت ها، طوری در نظر گرفته می شود که از اقراق بیش از حد در سیاهی جلوگیری شده و در نتیجه به خوانایی آن بیفزاید.

گیف نمونه متن ایران فونت

گیف نمونه متن ایران فونت

البته نباید از این موضوع چشم پوشی کرد که هر فونتی نباید لزوما دارای خوانایی باشد چرا که فونت ها، به اقتضای شرایط مختلف گرافیکی ایجاد می شوند.

برای مثال، اگر بخواهیم در وبسایت یا اپلیکیشن خاصی از یک فونت خوانا استفاده کنیم، هیچگاه به سراغ فونت های دست نویس نمی رویم؛ و یا بالعکس اگر بخواهیم در فضای کودکانه از فونتی استفاده کنیم، هرگز انتخاب ما فونتی با جدیت بالا و روحیه خشک و هندسی نیست؛ بلکه فونتی دست نویس با روحیه شاد و پویا خواهد بود.

برای اولین بار مبحث خوانایی (استعاره متن شفاف) توسط بتریس لامبرتون وارد، زن نویسنده مشهور قرن 91 میلادی ارائه شد. او معتقد بود که یک متن خوانا باید در ابتدا نامرئی باشد و زمانی که خواننده آن را می خواند، حروف تک به تک خود را بنمایند و مشهود شوند.

همچنین او بر این باور بودکه یک نوشته خوب، مانند یک جام کریستالی است که به محتوا این اجازه را می دهدکه از ظرف مهم تر باشد. بنابراین دشواری انتخاب تایپ فیس مناسب برای هر موضوع خاصی، اجتناب ناپذیر است. امروزه که هر شخصی با هر میزان سواد و تحصیل، امکان ساخت فونت را دارد، اما در نهایت امر، همچنان مهارت هایی وجود دارند که یک طراح گرافیکی خوب و بد را از یکدیگر متمایز می کنند که انتخاب به جا و درست تایپ فیس یکی از همین مهارت ها است.

پلاسما جدیدترین فونت ارائه شده در وبسایت ایران فونت است. هدف از ساخت این فونت، ایجاد حروفی سنگین با روحیه ای نسبتا هندسی است که به وسیله ابزار ابتدایی طراحی (خط کش، شابلون،…) شکل گرفته است. هندسی بودن حروف پلاسما همراه با لبه های نسبتا نرم و شیار های کم، این امکان را می دهد که ساختار کلی فونت به خوبی خود را در متون بزرگ و با اهمیت بالا نشان دهد.

منبع: ایران فونت

1 نظر درمورد “خوانایی در فونت

  1. تمیزک

    سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون تشکر کنم و امیدوارم باعث
    ایجاد انگیزه براتون بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌های محصولات