گزارشی از اجرای همزمان خط کوفی و موسیقی در دانشگاه تبریز

ایران فونت طیق سیاست و رویکردی که در زمینه های خط و نوشتار دارد بنا دارد هر گونه برنامه ای که در سطح کشور در این زمینه صورت پذیرد را بازتاب دهد. در هفته گذشته برنامه با موضوع جادوی خط کوفی در دانشگاه تبریز صورت پدیرفت که گزارش تفصیلی آن در ادامه مطلب خدمت شما ارائه داده می‌شود.

 پوستر جادوی خط کوفی

نخستین تجربه نگارش خط کوفی برای جمعیتی از مشتاقان فرهنگ و هنر، همراه با فی البداهه نوازی سه تار و فی البداهه خوانی، با عنوان همایش «جادوی خط کوفی» در دانشگاه تبریز برگزار شد. 

به گزارش خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان شر قی، مولف دانشنامه خط کوفی در این همایش ویژگی خط کوفی را نسبت به سایر خطوط، در سادگی، پویش و جذابیت آن دانست و اظهار کرد: علاوه بر کاربردهای تزئینی منحصر به فردی که فقط می توان از خطوط کوفی انتظار داشت، بازنگری معاصر ما به این نوع خطوط کهن می تواند دریچه های نوینی را به جهان نوشتار معاصر باز کند.

 سید محمد وحید موسوی جزایری مولف دانشنامه خط کوفی، در این برنامه به صورت زنده برای بییندگان آیه ” اِنّه مِن سلیمان و اِنٌه بسم الله الرٌحمنِ الرٌحیم” را به خط کوفی خوش نویسی کرد.

همچنین در کنار این برنامه خوش نویسی، جواد آصفی، خواننده موسیقی سنتی و از دانشجویان دانشگاه هنر تبریز، با صدای زیبای خود برنامه «حافظ خوانی» را با اجرای چند قطعه غزل به مجلس رونق بخشید.

DSCN0609یادآور می شود در  بخش دیگری از این مراسم، برخی از فرهیختگان تبریزی به همراه سیدوحید جزایری به معرفی خط کوفی پرداختند.

همچنین مولف دانشنامه خط کوفی، درحاشیه برگزاری این همایش درگفتگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به جذابیت، زیبایی، سادگی خط کوفی اظهار کرد: خط نوشتاری معاصر باید با ذات و فرهنگ ایرانی- اسلامی هماهنگ شود که بهره مندی از زیبایی های خط کوفی اصلی ترین راهکار است.

سید محمدوحید موسوی جزایری گفت: خطوط کوفی را نباید از بابت صرفِ جنبه ی تاریخی بودنش مورد ارزیابی قرار دهیم، زیرا این خطوط یک هزار ساله، می توانند چارچوب هایی ناپیدا از ساختار الفبایی خط فارسی را برای ما مشخص کنند.

وی افزود: بازکاوی خطوط کوفی به عنوان موضوعی تاریخی و کهن و تبدیل آن به زبان قابل فهمی در مبحث تایپوگرافی، نیاز معاصری است که می بایست از طریق آموزش های تخصصی در بیان اهمیت آن کوشید.

موسوی جزایری ایجاد انگیزه های مطالعاتی و پژوهشی برای مخاطبین و شرکت کنندگان در این همایش را یکی از دغدغه ها و نیازهای جدی دانست و افزود: سعی خواهیم کرد به فراخور ظرفیت ها و علاقمندی های موجود، طرز فکر به وجود بیاوریم.

موسوی جزایری هدف از برگزاری چنین همایشی را آشنایی با مضامین تاریخی یک هزار و چهارصد ساله، که اغلب در سطحی ترین لایه های پژوهشی مورد ارزیابی قرار گرفته، عنوان کرد و افزود: امیدواریم بتوانیم با اجرای چنین همایش هایی بخشی از نیازهای جامعه  گرافیک و طراحان حروف را برطرف کنیم.

موسوی جزایری با تاکید بر تغییر خط نوشتاری کنونی، ادامه داد: خط موجود در کتاب ها و فضای مجازی از جذابیت و چشم نوازی خاصی برخوردار نیست که این امر موجب کاهش علاقه جهت مطالعه و پائین آمدن سرانه کتاب خوانی می شود.

وی یکی از علت های دشوار بودن خواندن برخی از نوشته های کوفی  را بدون اعراب بودن آنها دانست.

این هنرمند، محقق خطوط کهن و مولف دانشنامه خط کوفی، با بیان اینکه اولین خطی که قرآن با آن نوشته شده، خط کوفی است، بر اهتمام ویژه به آموزش، ترویج و ورود این خط به زندگی روزمره تاکید کرد.

یادآور می شود، سید محمدوحید موسوی جزایری، دانش آموخته رشته گرافیک است که تسلط خوش نویسانه در زمینه برخی از خطوط کهن و سنتی، امکان نقد و تحلیلی کاربردی را برای وی به وجود آورده است. وی تا کنون در زمینه تایپوگرافی بیش از سه هزار لوگوتایپ و چندین فونت را با قابلیت های بصری جدید طراحی کرده است. اکثر آثار وی در حوزه خوشنویسی کوفی، با ورق طلا تذهیب شده و برگرفته از آیات قرآن مجید و اسماء جلاله است و همچنین کتاب های خط ثلث ترکیه، مجموعه سه جلدی خط و خوشنویسی و سنگ نوشته های کوفی میراث فرهنگ جهان را تألیف کرده است.

منبع به همراه گزارش تصویری: جادوی خط کوفی: نخستین اجرای همزمان و فی البداهه خط کوفی و موسیقیر

در ضمن، به همت یکی از دانشجویان دانشگاه تبریز، شما نیز می توانید در توسعه خط کوفی همراه شوید. بییاییم برای ایجاد انرژی مثبت در محیط زندگی مان، از فاخرترین مفاهیم فرهنگی استفاده کنیم. لینک ذیل توضیح بیشتری دارد:  http://kuficpedia.ir/?page_id=1045

و همچنین نخستین دوره آموزش خط کوفی در شهر تبریز:  http://kuficpedia.ir/?page_id=1102

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌های محصولات