کرنینگ چیست و چه ضرورتی دارد؟

 کلمات و جملات متعددی هر روز و هر ساعت بروی صفحه مانیتور و یا کاغذ حک می شوند تا خوانندگان با مطالعه آنها اطلاعات مختلفی را کسب کنند و هر شخصی بنا به نیاز خود در جستجوی مطلب مورد علاقه اش شاید ساعتها مطالعه کند.

اما آیا تا به حال به این نکته توجه کرده اید که همنشینی حروف در کنار یکدیگر و خلق یک کلمه چگونه باید صورت بگیرد؟

آیا تا به حال به این موضوع توجه داشته اید که آیا نزدیک شدن دو حرف به یکدیگر چقدر می تواند در خوانایی یک کلمه و یا خسته نشدن چشم یک خواننده تاثیر داشته باشد؟

آیا تا به حال توجه کرده اید که وظیفه یک طراح فونت بعد از طراحی یک فونت رعایت استاندارد فضای بین حروف می باشد، تا خواننده در موقع خواندن مطلب دچار مشکل از نزدیکی بیش از اندازه دو حرف به یکدیگر و یا دور شدن دو حرف از همدیگر نشود؟

6257367079252995987

فضاهایی بین حروف که در مجموع یک کلمه را می سازند دارای سواد و بیاض هستند تا وقتی دو حرف بیش از حد بهم نزدیک بشوند در سایزهای کوچک مانند یک لکه سیاه دیده نشود و برعکس آن دو حرف طوری از یکدیگر دور باشند که بجای اینکه یک کلمه واحد را تداعی بکند دچار مشکل شود و کلمات مختلفی به چشم خواننده دیده بشوند.

6556344812123078999

اما سالهاست که فونتهای موجود در بازار نشر عمدتا دارای کرنینگ یا همان کنترل فضای بین حروف، نمی باشند و خوانندگان عادت کرده اند که حروف را بصورت غیر اصولی در کنار یکدیگر بخوانند بطور مثال در فونت یکان کلمه آراء دارای فضای نامناسبی بین حرف ر و حرف ا می باشد که در یک زمان کوتاه به نظر حرف ا از ر جدا می رسد اما همانطور که ملاحظه می فرمایید دو حرف با فونت‌های اختصاصی ایران فونت بطور مناسبتر در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

همانطور که در بالا ذکر شد رعایت فضای اصولی و چشم نواز بین حروف بر عهده طراح فونت می باشد که با داشتن تجربه فراوان این کار را انجام داده تا از نظر فن بصری و زیبایی، حروف را بطور صحیح در کنار هم قرار دهد.

به همین دلیل یک طراح باید از تخصص ویژه ای برخوردار باشد تا این شیوه اشتباه رعایت نکردن اصولی فواصل بین حروف در بین خوانندگان رایج نشود چون باعث زیان های جبران ناپذیری برچشم خواننده و مسائل دیگر میشود.

همانگونه که در تصاویر فوق مشاهده می فرمایید همنشینی حروف طوری صورت گرفته است که نه آنقدر دور هستند که به نظر جدا بیایند و نه آنقدر به همدیگر چسبیده باشند تا چشم مجبور به جدا کردن حروف از یکدیگر باشد.

معمولا برای ایجاد یک فضای مناسب مابین حروف از ابتدا یک طراح باید به فکر آن باشد که در زمان طراحی حروف مورد نظر هر دو حرف طراحی شده را در کنار یکدیگر قرار داده و نسبت به ورود بیش از حد حرف قبلی به محدوده حرف بعدی تدابیری بیندیشد و در شکل طراحی شده حرف قبلی تجدید نظر کند و یا اینکه اگر دست طراح در ترکیب حرف طراحی شده زیاد باز نباشد در این موقع است که کرنینگ به کمک آن آمده تا فضای بین را کنترل کرده و یک فضای مناسب ایجاد بشود.

8528585081947420873

اما چگونه می شود که تجربه کافی و لازم را در رعایت فاصله مجاز بین دو حرف را بگونه ای که خللی در خوانایی و زیبایی کلمات ایجاد نکند، بدست آورد؟

همانطور که شما عزیزان هم با این موضوع آشنایی کامل دارید که دیدن بیش از اندازه حروف تشکیل دهنده یک کلمه در سایز ههای مختلف و تجسم حجم حروف در سایزهای مختلف خود از عوامل درک فضای بین حروف می باشد به گونه ای که بتوان نسبت به فضای اطراف یک حرف و سیاهی تشکیل دهنده آن حرف، اندازه مناسب ورود یک حرف به فضای حرف دیگر را دانست.

این توضیحات مختصری بود برای درک سیاهی تشکیل دهنده حروف، که آنها نیز مانند یک شکل، مجزا برای خود عمل می کنند و باید فضای اطراف آنها را در بهتر دیده شدنشان بوسیله شکلهای دیگر، از بین نبرد چرا که لازمه خوب خوانده شدن یک حرف همانا رعایت کردن فضای اطراف آن است که حرفی بیش از اندازه و با حجم سیاهی تشکیل دهنده خود وارد حرف دیگر نشود.

لازم به ذکر است در بسته ایران فونت حدود 30 فونت تعبیه گردیده است که علاوه بر پشتیبانی از کرنیگ دارای خصوصیات منحصر به فردی است که در رابطه با آن بیشتر سخن خواهیم گفت.

2 نظر درمورد “کرنینگ چیست و چه ضرورتی دارد؟

  1. عرفان

    سلام
    چظور می توان اعراب و کرنینگ یک فونت را تغییر داد؟
    اگر در سایتتان یک کلیانی بیان می کردید خیلی حوب بود

    • پاسخ: سلام
      متوجه منظور سوال شما نمی شوم.
      اگر منظورتان اضافه کردن کرنینگ به یک فونت معمولی می باشد که توضیحش در یک کامنت نمی گنجد. امیدوارم به زودی کتابی در زمینه طراحی حرفه ای فونت فارسی تالیف کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌های محصولات