فونت شمایل

فدائی که طراحی این فونت را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرده، به تازگی موفق شده آن را به پایان برساند. وی در توضیح این فنت چنین آورده است:

فونت شمایل با الهام از مفردات خط سُنبُلی استانبولی و استفاده از خصلت‌های خط ثلث و قلم شفیق طراحی شده است. طراحی خاص فرم، اندازه و موقعیت حروف بالا رونده و پایین رونده نسبت به سایر حروف برای رسیدن به سطرهایی با ظاهری شبیه به ترکیب‌بندی‌های هنر کتیبه‌نویسی، همسانی شکل حروف اول و وسط کلمه در حروف الفبا برای سادگی بیشتر و کمتر شدن تفاوت‌های شکل‌های یک حرف در موقعیت‌های مختلف (غیر از حرف ع به اجبار و هـ دو چشم برای کاربردهای متنوع تایپوگرافیک) و همچنین ارائه‌ پیشنهادهای نو در طراحی بعضی از مفردات از ویژگی‌های فونت شمایل است.
سفارش‌های متعدد در موضوعات حکمی، فلسفی، دینی و متون تئوریک علوم‌انسانی در حوزه نشر زمینه‌ساز ابتدایی طراحی این فونت نمایشی (display)  برای تیترسازی بوده است.
ویرایش جدید فونت شمایل پس از یک دهه صیقل خوردن در کاربردهای مختلف مثل طراحی روی جلد، پوستر و نشانه با تغییر شکل بعضی از حروف نسبت به ویرایش اول، ابتدای امسال به اتمام رسید.
فدائی پیش از این طراحی فونت کناره نمای (out line) سیمین را نیز در کارنامه خود دارد. این فونت  براساس گرایش‌های نو و جذابیت‌های بصری روز طراحی شده است.
او همچنین در این زمینه به طراحی فونت آوا مشغول است که شخصیتی کاملا معاصر و امروزین دارد و در آن سعی شده است صدای انحناها و ملایمت‌های شیرین خطوط ایرانی به‌گوش برسد.

درباره محمد فدائی:
متولد ۱۳۵۷ / کارشناسی فلسفه (دانشگاه تهران)
/ دانش‌آموخته رشته گرافیک مطبوعاتی (مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها) /
عضو رسمی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران / عضو انجمن خوشنویسان ایران

8097429557233035911?view
2961907846784308833?view
555613760495575869?view

نمونه‌هایی از طرح جلدهایی که با این فونت کار شده است.

منبع: رسم

2 نظر درمورد “فونت شمایل

  1. ...

    سلام
    این فونت رو چگونه میتوانیم تهیه کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌های محصولات