آپدیت پکیج جامع ایران فونت ✒️ ویژه نوروز ۱۴۰۱ کلیک کنید "جشنواره"
سبد خرید
0

سبد خرید شما خالی است.

آموزش طراحی فونت فارسی

طراحی فونت فارسی

طراحی فونت فارسی؛ آموزش طراحی فونت ایران فونت در یک کار مبتکرانه اقدام به انتشار سه ویدیو کلیپ در موضوع آموزش طراحی فونت فارسی نموده است. این سه ویدیو که هر کدام 5، 7 و 5 دقیقه زمان دارد به صورت تصویری توضیحاتی را درباره طراحی یک فونت فارسی را آموزش میدهد. آموزشی بسیار روان، ساده و مناسب که برای افراد مبتدی می تواند بسیار کارآموز و برای طراحان فونت میتواند مفید باشد. امید است که در ادامه همچنان با انتشار چند PDF و ویدیوی دیگر بتوانیم این کار آموزشی(چگونه فونت بسازیم) و از شیوه ساخت فونت خوشنویسی  را ادامه دهیم.

ساخت فونت

ساخت فونت؛ آموزش طراحی فونت در آپارات با آموزش حرفه ای ساخت فونت فارسی فرایندی که به شما می آموزیم که چگونه فونت بسازیم

بخش نخست: آموزش ابتدایی طراحی و ساخت فونت فارسی ۱

http://www.aparat.com/v/C6Eze

بخش دوم:  آموزش ابتدایی طراحی و ساخت فونت فارسی بخش ۲

http://www.aparat.com/v/tisBM

و اما بخش سوم و پایانی:  آموزش ابتدایی طراحی و ساخت فونت فارسی بخش ۳

http://www.aparat.com/v/0PRKp

طراحی فونت

آموزش طراحی فونت؛ و یا به عبارت دیگر آموزش ساخت فونت با ماهیت این عنوان که آموزش طراحی فونت فارسی در فتوشاپ اموزش ساخت فونت و درست کردن فونت در موبایل و کامپیوتر بعضاً فتوشاپ و یا نرم افزار فونت کریتور 0 تا 100 آموزش طراحی فونت فارسی مراحل ساخت فونت با گوشی آشنایی با نرم افزار طراحی فونت فارسی و نحوه ساخت فونت ما در این آموزش در سایت ایران فونت(IRANFONT) می آموزیم که طراحی قلم فارسی به چند سبک و چطور است.

  • ساخت فونت ترکیبی
  • آموزش طراحی فونت دستی
  • آموزش ویرایش فونت
  • چجوری فونت اسم درست کنیم
  • سایت ساخت فونت
  • فونت فارسی طراحی

طراحی فونت؛ فتوشاپ، کورل،نرم افزار و آنلاین

همونطور که در قبل ها گفتیم قراره از شروع کار طراحی فونت بگیم. قراره طراحان مختلف رو باهاشون گفتگو کنیم و از تجربیاتشون بپرسیم. اگر علاقه مند به طراحی فونت هستید، اگر ابتدای راه هستید و نمیدونید چطور شروع کنید، اگر مسیر براتون مبهم هست یا خیلی جاها پروژه تون متوقف میشه و جلو نمیره، ازتون میخوایم که سوالاتتون رو اینجا کامنت کنید تا با طراحان فونت دربارشون صحبت کنی

سوالات متداول طراحی و ساخت فونت

سوال) تو این چند سال کلی فونت طراحی شده ولی خیلی‌هاشون شبیه هم اند. به نظر شما چرا این اتفاق می افته؟
پاسخ) دقیقاً درست گفتید، دلیلش اینه که طراح های فونت، بلند پرواز نیستند و با حرف هایی مثل: هر قلم شخصیتِ منحصر به فرد داره و… این شباهت رو توجیه میکنن.
سوال) ضخامت حروف رو چطور یکسان می‌کنن تا کنار هم ظاهر خوبی داشته باشن؟ بهترین کتاب‌هایی که برای طراحی تایپ‌فیس خوندن چیه؟
پاسخ) کتاب تایپو گرافی از فرشید مثقالی، مجله هرفه هنرمند شماره شصت و هشت، کتاب طراحی حروف برای وب از امید هامون
سوال) وقتی یک فونت برای یک برند یا سازمان خاص طراحی و ارائه میشه،ویژگی‌های شخصیتی اون برند رو چجوری باید توی فونت نشون داد و یا اصلا امکان پذیر هست یانه؟
سوال) دوست من دست خطش خوبه، چه جوری میتونیم تبدیلش کنیم به فونت؟ روند طراحی فونت چه جوریه؟ چطوری یه فونت متفاوت میشه ساخت؟ آیا اساس طراحی های فونت از روی دست خط های شخصی بودن یا هستن؟
سوال) بهترین روش یا راه برای اینکه یک فونت رو تست کنیم از نظر خوانایی چی هست؟
سوال) سوالی که خیلی ذهن من رو درگیر کرده اینکه چرا اکثر فونتای طراحی شده شبیه به هم هستن و خیلی سخت میشه تفاوت ببینشون یا تماییز بینشون رو فهمید؟
سوال) فونتی که برای صفحات وب طراحی میشه چه خصوصیاتی باید داشته باشه؟خوانایی چی هست؟ و از کجا بفهمیم خوانایی یک فونت خوبه یا بده( چه در صفحات وب چه در چاپ)؟
سوال) تفاوت طراحی فونت برای رسانه های چامی و رسانه های دیجیتال چی هست؟

سوال) درباره تفاوت های فنی طراحی فونت امروز جهان با دیدگاه خوشنویسی کلاسیک [از نام گذاری اصطلاحات گرفته تا اصول کاربردی] صحبت بشه به نظرم قدم بزرگی برداشته میشه چون معمولا تمایز چندانی رو بین این دو قائل نیست جامعه ی ما، هرچند دست کم دو نسل از طراحان گرافیک ما زحمات بسیاری در این زمینه کشیدن…

سوال) نحوه ی طراحی وریبل فونت ها همیشه برای من سوال بوده آیا هر فونتی میتونه وریبل بشه؟
سوال) بهترین و سریع ترین روش دیجیتال برای تفکیک وزن حروف یک تایپ فیس چیست؟من به عنوان یه طراح گرافیک، همیشه این پرسش برام مطرح بود که چرا روی جلد آهنگهای ایرانی از نوشته های انگلیسی با محتوای فارسی، یعنی فنگلیش استفاده میشه؟ من گمان میکنم به علت اینکه قلم های انگلیسی، خیلی قوی تر هستن و فونت های فارسی همه شکل هم شدن و طراح های فونت هم خیلی محکم این حرفِ من رو رد می‌کنن و میگن هر قلم یه شخصیت داره و ازین حرفا که یه جورایی توجیه هست. ولی حقیقت اینه که فونت فارسی خیلی قابلیتِ زیادی داره که استفاده نمی‌شه. متاسفانه نمی دونم چرا طراح های فونت ایرانی گیر دادن به همین شکلِ معمولیِ نوشتن و بلند پرواز نیستن. من که تنها یکی دو فونتِ خوب در ایران دیدم، یکی قلم ری یکی فلسفه یکی مانلی با ارفاق… بقیه ام خوبن ولی خیلی عادی هستن. به شدت عادی
سوال) دوره طراحی فونت بذارید از صفر تا صد. دوره‌ای که بعد از اتمامش بشه فونت طراحی کرد و فونت طراحی‌شده رو منتشر کرد. مثلاً یه دوره طراحی فونت یکی از مدارس آنلاین هنر داره که از استادش پرسیدم با این دوره می‌تونم دست‌خطم رو فونت کنم گفتن نه!!
سوال) نکات خوبی بود در مورد شروع طراحی ها. من همیشه به ترتیب حروف الفبا طراحی میکردم. برای طراحی کاراکتر هایی مثله غ ع ح ج خ چ که تقریبا قسمت پایین کاراکتر ها مشابه هستند از چه کاراکتری شروع کنیم نتیجه بهتر میشه؟
پاسخ)ممنونم🙏🌺 معمولا اینطور حروف رو بعد از پیدا کردن نسبت های خط کرسی و زاویه قلم و محل قرارگیری مفصل جداگانه طراحی میکنم منبع: quickstudioo

سفارش طراحی فونت

سفارش طراحی فونت Order font design داستان از اختراع خط شروع شد پس از آن نوبت به عصر چاپ رسيد و امكان چاپ انبوه با كمك حروف سربی عصر دنياي ديجيتال كه شروع شد، كاربرد حروف از پيش طراحی شده از كاغذ به صفحات مانيتور گسترش يافت و طبيعتاً وسعت طراحی فونت نيز گسترش پيدا كرد. فرض كنيد بخواهيم خانه ای بسازيم

  • آيا اول به سراغ آجر و تيرآهن می رويم؟
  • فرض كنيد بخواهيم يك نرم افزار توليد كنيم آيا اول به سمت صفحه کليد شيرجه مي زنيم؟ مسلّماً خير

بلكه در ابتدا نقشه و طرح لازم است براي ساخت یک فونت جديد هم اول كامپيوترمان را خاموش كرده، كاغذ و مداد و ذهنمان را آماده می كنيم و به سراغ طراحی فونت مورد نظرمان می رويم ابتدا بايد ببينيم دوست داريم فونتمان را براي چه كار طراحی كنيم؟ براي استفاده در متن، براي استفاده در عنوان، برای كاربرد در دسته فونت های نمایشی: فونت گرافیکی، فونت کودکانه، فونت فانتزی، فونت طنز گونه و یا با ادبیات کودکانه و طنز باشد؟

می خواهيم فونتمان شكل هندسی منظّمي داشته باشد يا خير؟ آيا مي خواهيم آن را بر مبناي خاصي طراحی كنيم؟ قلمي سنگين(توپر) مورد نظرمان است يا سبک توخالی ؟ تحقيق دربارهي قلمهاي فارسي و تاريخچهی آنها هم ميتواند به ما كمک كند. بسته به هر يک از كاربرد ها و همين طور مناسب ذوق هنری خود شروع به كار مي كنيم؛ طراحی حروف الفبا، طراحي نشانه ها، اعداد و به طور كلي كاراكتر ها (در كار طراحی فونت به شكل هر كدام از نشانه ها، حروف و اعداد glyph مي گويند) در مرحله اول حروف را به طور جداگانه طراحی می كنيم، می توانيم از كاغذ شطرنجی استفاده كنيم.

حالا كه شكل کلی كاراكترها را طراحی كرده ايم بايد به سراغ مناسب سازی اشكال برای تبديل به قلم كامپيوتری برويم. در اين مرحله، بار ديگر طراحیمان را مرور مي كنيم، اين باز سعی می كنيم را آن قانونمند كنيم. براي هر حرف حالتهای مختلف را در نظر می گيريم حالتهای: تنها از سمت راست چسبان(ته پاره) تنها از سمت چپ چسبان(پيشپاره) چسبان از چپ و راست(ميانپاره) و غير چسبان از چپ و راست تك پاره

حالت های مختلف طراحی برای یک حرف؛ به تفاوت طراحی حرف «ی» در سه حالت توجه کنید. طراحی با را تعریف دقیق و ها اندازه نسبت حروف به یکدیکر انجام میدهیم تا هنگ ام تایپ، شکل حاصل از کنارهم چیده شدن حروف کاملاً متناسب باشد(مثلاً در شکل زیر دقت کنید می توانید خطوطی مثل خط زمینه، خط اول انحنای بالا، خط دوم انحنای بالا ، خط انتهای بالا، و را … تعریف کنید.

خطوط راهنما جهت هماهنگی اندازه های حروف اعداد و نشانه اگر برای یک حرف چندین حرف پیشنهاد داده اید، شکل نهایی را آن انتخاب کنید و اگر قصد ساخت یک خانواده قلم دارید(معمولی، توپر، توخالی) شکل نهایی هر کدام را تعیین کنید .

این نظم و تناسب همیشه باید وجود داشته باشد، حتماً در آموزش خط نستعلیق به تعریف طول حروف بر اساس تعداد ها نقطه برخورده اید

در “ی” مرحله طراحی ممکن است طراح برای برخی حروف چند شکل طراحی کرده باشد و انتخاب شکل مورد نظر را متناسب با کلمه و با توجه به ایجاد تعادل و خوانایی در کلمه انجام دهد.

مثلاً در مورد ی کلمه «سبد» شاید در صورت انتخاب حرف به سـ صورت توپر، ترجیح بدهیم به را ـب صورت توخالی استفاده کنیم. تفکر در ی باره و چرا چگونگی این را ماها انتخاب به یکی از ظرافت موجود در تفاوت کار انسان با کار ماشین میرساند.

تنها چند حالت از حالات مختلف آرایش وزنی حروف و مسأله ی تعادل در وزن کلمات در حالت معمول و برای ساخت قلم کامپیوتر شما امکان تعریف چنین قوانین پیچیدهای را در قسمت ساخت قلم ندارید و در نهایت هر حرف یک شکل خواهد داشت.

البته میتوان با وارد شدن به علم هوش مصنوعی، نرم افزار ویرایش متنی ساخت که با توجه به قوانینی به که آن داده می شود، نسبت به ایجاد تعادل در کل کلمه حساس باشد. اما دقت کنید که این از کار ی حوزه ساخت قلم خارج است و ا پروژه جداگانه است.

همچنین در این مرحله خوب است به که فاصله های قبل و بعد هر کاراکتر دقت کنید و با را ها آن رسم دو خط چین عمودی تعیین کنید. مثلاً برای شکل حرف »ر« در حالت تکپاره، خط مرزی از سمت راست با کاراکتر فاصله دارند اما در شکل همین حرف در حالت تکپاره خط سمت راست به انتهای سمت راست حرف می چسبد چرا که این حرف با حرف قبل خود از سمت راست فاصله ای ندارد

کنجکاوی شاید بپرسید وقتی در یک کلمه مثلاً « قرآن » حرف »ر« قبل »آ« از می آید بهتر است مرز سمت چپ حرف و لاو مرز راست حرف بعدی کمی جابجا شود تا مبادا به اشتباه تصور شود که یک کاراکترِ فاصله بین این دو حرف وجود دارد. راه حلّ این مسأ را له در بخش انتهایی مقاله می آوریم.

حالا وقت آن شده تا کامپیوتر ها را روشن کنیم. با هر وسیلهای که در اختیار دارد: دوربین عکاسی،اسکنر، قلم نوری، یا حتّی دوربین تلفن همراهی ساده، طراحی ایتان را به کامپیوتر انتقال دهید.

برای هر glyph یک فایل عکس جدا ایجاد کنید. خیلی نگران دقت ها عکس، کنتراست و یا روشنی آنها نباشید. شما در مرحلهی بعدی، از این عکس ها به عنوان راهنمایی برای ساخت وکتورهای دقیق استفاده خواهید کرد

شرکت Fontlab نرم افزار های گوناگونی را برای ساخت قلم ارائه کرده است

  • Studio Fontographer
  • TypeTool
  • BitFonter
  • AsiaFont Studio

که هر یک متناسب با نوع کاربر و کاربرد متفاوت است Studio Fontlab که نام قدیمش Fontlab بوده است حرفه ایترین ابزار کار برای ساخت قلم نگارشی جدید است. همچنین نرم افزار FontCreator نیز می تواند برای شروع ، نرم افزار خوب و سادهای باشد

نرم افزارهای ساخت قلم به شما امکان ردیابی خودکار خطوط و اشکال را می دهند البته اصلاح آنها و اعمال ظرافت های بعد از آن همچنان بر عهدهی شماست

مرحله ی چهارم: ساخت قلم کامپیوتری حالا نوبت آن است که قلم خود را با یک نرمافزار پیاده سازی کنید. میتوانید در نرمافزارتان font new را انتخاب کنید. همچنین اگر اولین بار است که قصد ساخت یک قلم کامپیوتری دارید، فکر خوبی است تا یک قلم از پیش ساخته شده را که به درستی کار می کند در محیط نرم افزارتان باز کنید، به خوبی آن را بررسی کنید و یا حتی با تغییر glyph ها، نتیجه را مشاهده کنید

ما اگر کار را با انتخاب font new آغار کنید و بخواهید دانه دانه اشکال مورد نظرتان را اضافه کنید شاید پرسشی به ذهن بیاید: “چگونه مشخص کنیم که مثلاً شکل ر برای حرف « ر » باشد و با فشردن دکمه «ی س» از صفحه کلید، به اشتباه حرف « ر » نوشته نشود.” برای یافتن پاسخ این سؤال نگاهی بیندازیم به جدول Unicode و همینطور آرایش صفحه کلید

جدول Unicode در طراحی قلم شما هیچ کاری با سختافزار و اینکه کدام دکمه به کدام کاراکتر نسبت داده شود ندارید. کامپیوتر با ولتاژ کار می کند (در یک سیم یا جریان برقی بیشتر از مثلا 12 ولت وجود دارد و یا وجود ندارد، یک خازن یا بار دارد یا بار ندارد) و این باعث می شود که به آن 1و 0 نسبت بدهند. یعنی کامپیوتر اعدادی با رقمهای صفر و یک همانطور که ما انسانهای ده انگشتی اعدادمان رقمهای تا 0  9 10 رقم  را شامل می شود.

مثلاً 8 به زبان صفر و یک می شود 1000 هر کاراکتر هم برای کامپیوتر یک عدد دارد. مثلا اگر شما دکمه ی alt را نگه دارید و عدد  65 که کد کاراکتر A است  را تایپ کنید سپس alt را رها کنید خواهید دید که کاراکتر A تایپ می شود. جدولی که مربوط به این کد هاست جدول اسکی نام دارد.

می توانید با جستجوی جدول اسکی در کتب و یا اینترنت، کد مربوط به هر کاراکتر را پیدا کنید . اما مشکل این جدول این بود که تنها برای حروف انگلیسی و چند کاراکتر جا داشت بنابراین برای پشتیبانی از زبان های دیگر سیستم یونیکد ابداع به شد طوری که تعداد خانه های جدول بسیار بیشتر است اما در عوض، کاراکترهای بیشتر را در خود جا می دهد.

برای زبان عربی از که ی خانه 0600 تا 06FF جدول یونیکد است. پیشنهاد می کنیم برای دیدن این جدول هم جستجویی انجام دهید. ( توضیح: 06FF چیست؟ برای کامپیوتر ارقام فقط می توانند بین 1 و 0 باشد به این می گویند مبنای دو برای ما انسان های 10 انگشتی ارقام بین 9 تا 0 هستند به این می گویند مبنای یا 10 عدد دهدهی. حالا اگر ما بخواهیم سیستم مبنای 16 داشته باشیم کافیست که ارقام ما بین تا 0 15 باشد و برای اینکه در خواندن ارقام به اشتباه نیفتیم به جای و10 و11 و12 و13 و14 به 15 ترتیب مینویسیم A و, B و C و D و E و F

بنابراین اگر شما بخواهید طراحی مربوط به آ را انجام دهید، کد مربوط به  آ 0622 است که آن را میتوانید در نرمافزار و یا جدول با این عنوان پیدا کنید

ALEF LETTER ARABIC  و یا برای افزودن شکل مربوط به علامت سؤال برای متون فارسی کافیست در خانهی با کد 060C با نام COMMA ARABIC طراحی خود را انجام دهید.

تعرفه طراحی فونت

تعرفه طراحی فونت Font design price از آرایش صفحه کلید اما آرایش صفحهکلید موضوعی کاملاً جدا از طراحی قلم است. یعنی شما در طراحی قلم تنها طراحی مربوط به هر کد از جدول Unicode را انجام می دهید. برای تعیین اینکه فشردن کدام دکمه از صفحهکلید منجر به نوشته شدن کدام حرف شود، به صفحه کلیدهای نصب شده بر سیستم شما بستگی دارد. اگر به panel control سپس language برویم و بعد از آن tab languages و در ی ناحیه languages input and services text بر روی دکمهی detailsکلیک کنیم، میتوانیم صفحهکلیدهای نصب شده بر سیستم را ببینیم

کنجکاویای را که قبلاً آوردیم به یاد می آورید؟ شاید شما خطوط مرزی « ر » آ«و » را مانند شکل زیر تعریف کرده باشید اما بخواهید وقتی این دو حرف به این ترتیب کنار هم قرار می گیرند در جای این خطوط مرزی تغییراتی داده ش دو و یا به بیان سادهتر بخواهید استثناهایی مربوط به درهم رفتگی افقی برخی حروف تعریف کنید.

در این حالت شما باید در نرمافزار به سراغ تعریف kerning بروید. کافی است تمام زوج حروفی را که می خواهید به عنوان استثنا تعریف کنید در نظر بگیرید. سپس در بخش kerning میزان درهمرفتگی هر دو glyph را تعیین کنید.

حرف را نـ در حالت مینپاره در نظر بگیرید . این حرف روی خط زمینه می نشیند. اما شاید شما دوست داشته باشید در مواردی که این حرف قبل از حرف «ی» بیاید، مثل کلمه «ی بستنی حرف  نـ از خط کرسی بالاتر رود و به شکل نیمدایرهای رو به پایین و متّصل به حروف قبل و بعد خود نوشته شود . امکان تعریف ligature در نرمافزار Fontlab به شما این امکان را میدهد تا بتوانید چنین مواردی را تعریف کنید ،یعنی شما سه glyph طراحی می کنید ن«. 1 « :در حالت میانپاره «. 2 ی» در حالت تهپاره « نی» در حالت ته پاره در صورتی که قصد انجام کار را به صورت کاملاً حرفهای دارید، مرحلهی آخر یعنی Hinting را فراموش نکنید. در این بخش، بر روی طراحی قلم تان مراحلی را انجام می دهید.

تا در صورت نمایش قلم بر صفحات با وضوح کم و یا هنگام استفاده در محیط های گرافیکی و بزرگنمایی تصویر در جایی دیگر، خوانایی قلم شما در بهترین حالت ممکن باقی بماند و با بزرگ شدن و یا کاهش وضوح شاهد کمترین میزان پیکسل شدن خطوط مرزی glyph ها باشیم.

شاید قدم بعدی تحقیق مفصل و کار بر روی قلم های نگارشی پیچیدهی ایرانی باشد چرا که در خوشنویسی بحث فاصله گرفتن از خط کرسی و یا قرار گرفتن حروف دربالای همدیگر نیز پیش می آید. همین طور تحقیق و ارائه ی شیوه های الگوریتمی در مورد خط بنایی از موضوعات بسیار جالب برای کار است.

امیدوارم این مقاله برای دانش آموزان هنرستان و دبیرستان و سایر علاقه مندان مفید باشد و انگیزهای باشد برای ابداع قلمهای مناسب و حساب شده و البته به کارگیری هر قلم در محل مناسب خود همچنین این مقاله شاید بتواند به کسانی که در کار نشر احتیاج به اصلاح مواردی جزئی در قلم های مورد استفاده شان دارند کمک کند.

این نوشته تنها تحقیقی از روی علاقه در موضوع طراحی حروف است، از همه ی هنرمندان و متخصصان دعوت میکنم تا مرا در جریان مطالب تکمیلی و نظرات خود بگذارند

این نوشته ارسالی از طرف کاربران سایت ایران فونت به نقل از فاطمه ملکی است.

دیدگاه کاربران
  • فاخته 10 فروردین 1400 / 8:21 ق.ظ

    سلام کاش چیدمان فونت فارسی رو تو آموزش می‌ذاشتین، به هر حال ممنونم

  • mohammad 29 مرداد 1398 / 11:44 ق.ظ

    سلام و ممنون از آموزشی که گذاشتید
    من میخوایم یک فونتی رو که مشکل کاراکتر “ی”و”ک” فارسی داره رو تصحیح کنم. به این صورت که در متن های عربی صحیح نشون میده ولی در متون فارسی “ی” و “ک” به عبارات نمیچسبن فقط همین
    لطفا راهنمایی کنید

    • ایران فونت 29 مرداد 1398 / 4:31 ب.ظ

      توضیح مبسوطی داره
      سعی میکنیم در یک ویدیوی آموزشی توضیح بدیم.

  • محمد 11 تیر 1398 / 1:05 ب.ظ

    سلام،
    اگر دقت بفرمایید نام فونت‌های گروه B (برنا رایانه) در نرم‌افزار MS-Word یا سایر نرم‌افزارها همگی با یک قلم و به یک اندازه نشان داده می‌شوند ولی در مورد سایر فونتها مثل فونتهای IR نام فونت با قلم همان فونت نشان داده می‌شود. چگونه می‌توان فونتهای IR را طوری تغییر داد که نام آنها هم همانند فونتهای گروه B همگی به یک اندازه و با یک قلم ساده نمایش داده شود؟

    • پشتیبان 12 تیر 1398 / 4:17 ب.ظ

      تغییر دادن اسامی را پیشنهاد نمی‌کنم.

  • حمید 21 فروردین 1398 / 4:32 ب.ظ

    با سلام
    من فونتی رو طراحی کردم و در نهایت برای خروجی گرفتن از دستور اکسپورت استفاد ه کردم که پیام خطای زیر نمایش داده میشه

    failed to compile open type layout feature. please check the syntax of your script through font . type layout feature and try again.the error was “syntaxerror . notdef is not a valid name on line 176 col 22

    لطفا راهنمایی کنید … با سپاس

    • پشتیبان 21 فروردین 1398 / 6:37 ب.ظ

      آخرین نسخه فونت کریتور رو از سایت سافت 98 تهیه بفرمایید

  • MrAli 24 دی 1397 / 2:15 ب.ظ

    سلام نه فایل exe اون را ران کردم نصب کردم دارم استفاده میکنم ولی در خروجی گرفتن میگه لایسنس وارد کنید یا آنلاین بخرید ؟

    • پشتیبان 24 دی 1397 / 3:14 ب.ظ

      یکی از دوستان هم همچین مشکلی داشت – اشکال از نصب و کرک کردن شماست والا نرم افزار تست کردم هیچ مشکلی نداره

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

توسط
تومان