فونت فارسی
ایران فونت
ایران فونت؛ برای اکثر مردم این نکته عجیب است که نوشتهها هم باید طراحی شوند. بعضی از آنها اصلا متوجه نقش طراحان حروف و متون نیستند. شاید به این دلیل که تفاوت قابل ملاحظهای بین قلمهای مختلف نمیبینند. اما به هر حال یک طراح گرافیک همانقدر که با تصویر سروکار دارد با حروف هم درگیر است.
نوشتهها به همان اندازه ارزش دارند که تصاویر دارند. کمتر اثر گرافیکی است که در آن نوشته نقش نداشته باشد. فونت لاتین که رسم الخط بخشی از مردم جهان است در حقیقت تنها وظیفه اطلاع رسانی را به خوبی انجام داده است. و گرنه زیبایی خاصی ندارد و البته زشت هم نیست.
اما در فارسی بحث متفاوتتر است. در فارسی زیبایی در نقطه بالاتری قرار دارد. به همین دلیل خیلی میبینیم که نوشته به طور کلی جای تصویر را میگیرد و یا یک نوشته طرح مایه اصلی یک پوستر است. لذا اگر به نوشتههای فارسی در آثار گرافیک کم توجهی شود لطماتی که آن نوشته به کل اثر وارد میکند کاملا مشهود است.
فونت
از اوایل تابستان سال 1389 فعالیت خود را با هدف غنی سازی و سازماندهی چاپ و نوشتار و ابزارهای آن، خصوصا فونت فارسی آغاز نمود. ایران فونت در اولین کار خود بیش از دهها فونت زیبای فارسی را به صورت رایگان جهت استفاده در معرض عموم قرار داد. این گروه قصد دارد در ادمه کارهای خود همراه با ارائهی فونتهای جدید و ایجاد بازار فونت به بررسی نوشتار در ایران و علل اوج و فرود آن بپردازد و موانع را تا حدودی از سر راه علاقهمندان بردارد.
1. افزودن فونتهای جدید به گنجینهی فونت فارسی
2. اصلاح نواقص و رفع کمبودها در زمینه نوشتار و چاپ
3. ارائه مقالات با هدف ایدهآلسازی و بهبود نوشتار
4. جمعآوری فونتهای فارسی از محیط وب فارسی و عربی و اصلاح آنها
کارگاه تخصصی طراحی فونت فارسی آماده همکاری با نهادها و شخصیتهای مختلف در زمینه چاپ و نوشتار است.
دانلود فونت
ایران ما مَهد هنر است و خوشنویسی همواره از هنرهای کهن سرزمين ايران به شمار میرود؛ هنری که در طول تاريخ باشکوه اين ديار حضوری جاودانه و فعال و مؤثر داشته است. کلام پر ارزش بزرگان ادب فارسی و اشعار حکيمانه آنان همراه با مضامين عارفانه، سبب میگشت تا خوش نويسان با ارايه آن، هنر خويش را مضاعف سازند و جلوه اين هنر مقدس را دو صد چندان نمايند، چرا که اين هنر، از اصيل ترين هنرهای اسلامی به شمار میآيد و اولين بار کاتبان وحی زيباترين و بليغ ترين کلام ها را که همان کلام خداي تعالي است، به آن زينت بخشيده اند.
تقريباً از فرش تا پارچه و ظروف سفالي و فلزي تا زره و کلاه خود و قاب آينه تا هر شيء کوچک و بزرگ ديگری و تقریبا بر روي هر شئ مورد استفادهای نقش خط و کتابت دیده میشود که نشانگر جایگاه خط در طول تاریخ است.
ابداع خطاطان و پدید آمدن مکاتب جدید به ظهور قلمها و خطوط مختلف میانجامید که گاهی به خاطر پيچيدگي و عدم امکان قرائت خطوطي نظير کوفي، تزييني و کتابتي قرن هاي سوم و چهارم هجري طبيعي نشان میداد که به جاي خطوط زيبايي که گاه اصلاً قابل قرائت نبود و در نمونه هاي نخستين آن حتی اعراب و نقطه گذاري وجود نداشت و سبب اشتباه در خواندن مي شد که اشتباهي غير قابل تصور و گذشت در متون قرآني بود نياز به خطوطي ساده تر و راحت تر را الزامي کند و سبب شود تا قلمهای ساده تری پدید آید.
باستان شناسان طبق بررسی های صورت گرفته در دورههای مختلف، خط را کهن ترين عامل انتقال ميراث معنوي، فرهنگ و دانش گذشتگان میدانند. خط در گذر تاریخ و با توجه به کاربردهای گوناگونش، در قالب هاي تزييني، در سنگ نبشته ها و ابنيه هاي تاريخي، بر روي ظروف سفالي، چوب و پارچه، نقش ارزنده و تأثيرگذار خود را ايفا نموده است. اهميت اين هنر، همراه با طبع لطيف و نقش سليم ايراني رواج بيش تري پيدا کرد و در هر دوره اي، به تناسب نياز جامعه و تحولات فرهنگي، هنري؛ طرحي نو و صورتي تازه در آن به وجود آمد.
اهمیت خط و فواید خوش نویسی در اسلام
پیامبر اسلام (ص): خط زیبا و نیکو به روشن شدن حقیقت می افزاید.
از نظر خطاطان اسلامی نخستین خط کامل از آن حضرت امیرالمومنین علی(ع) است و ائمه اطهار نیز در خوشنویسی تبحر داشتند؛ فایده اول خوشنویسی در روحی و درون آدم احساس میشود. رویت خط زیبا موجب بهجت روحی و حظ معنوی می شود و البته بهره معنوی خوشنویس مضاعف و مبتدا است و آثار و برکاتی بر این ابتهاج مترتب است که سرآمد آنها معرفت به ساحت حضرت باری است که او پدید آورنده اصل و نهایت زیبایی است. فایده دیگر در تاثیر گذاری بر مخاطب است بخصوص در نامه نگاریها و ومکاتبات با اولیاء امور و بزرگان قوم که قطعا نامه های خوش خط و زیبا مقبولتر و موثر تر است و مقصود را روشن می کند و در اجابت درخواست ها موثرتر خواهد بود و شاید این حدیث پیامبر (ص) اشاره به همین مبحث داشته باشد که (خط زیبا به روشن شدن حق می افزاید).
امام علی (ع) نیز خط زیبا را از کلیدهای روزی معرفی میکند تا بر جنبه اقتصادی خط تاکید کند؛ برای آنها که خواهان کسب و معیشت که در فرصتهای پیش آمده و موقعیت های مرتبط شغلی میتواند یکی از کلیدهای فتح و گشایش در این باب باشد.
فایده دیگر در حیطه علم و فرهنگ و شریعت است با این بیان که خط خوش همچون نگهبانی امین بر نوشته ها و مکتوبات است و این هنر خوشنویسی است که کلام آسمانی و علوم بشری را صیانت کرده است و میراث گرانبهای دین و فرهنگ و علم را ماندگار و جاوید نموده است.
پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: هرکس بسم الله الرحمن الرحیم را با خط خوش و نیکو وزیبا بنویسد بهشت بر او واجب میشود. و از این دست توصیه هایی که بزرگان دین ما برای خط و خوشنویسی و زیبا نوشتن حروف کرده اند زیاد است.
فایده پنجم خط زیبا: در منزلت و کمال انسانی است ، زیرا خط خوش بر منزلت و کرامت خوشنویس و جایگاه و منزلت او در اجتماع می افزاید و مقام او راارتقاء داده و موجب عظمت و بزرگی او می شود.
iranfont
فونتها در واقع هنر چیدمان حروف برای زبان تصویری هستند و امروزه از آن به عنوان یک رسانه یاد میکنند چون هم دیده میشود و هم خوانده میشود از این رو به دیده شدن برند کمک شایانی میکند. شیوه ارائه حروف و کلمات میتواند تأثیر شگرفی در چگونگی درک مخاطب داشتهباشد و باید بدانیم هر نوع فونت و نحوه استفاده از آن پیام خاصی را به خواننده منتقل میکند.
فونت مورد استفاده افراد به صورت ناخودآگاه میتواند در مورد آنها چیزهای زیادی را برای ما تعریف کند. ذهن ما تقریبا در هفت ثانیه اول ملاقات با افراد در مورد آن ها قضاوت میکند. این موضوع درباره آرم و یا نوشتههای یک برند نیز صادق است؛ ما فقط ممکن است آگاه نباشیم که مغز ما در حال انجام این فرآیند است! به همین دلیل انتخاب یک فونت و نحوه بهکارگیری آن، بسیار مهم است و نشان دهنده ارزشها و شخصیت شرکت است.
برخی از فونتها نسبتاً احساس اعتماد بیشتری را به وجود میآورد و بر مخاطبین ما میافزاید؛ فونتهایی که انتخاب میکنید در مورد خدمات، محصول و به طور کلی برند ما به مشتریان فعلی و بالقوه چیزهای زیادی میگوید و میتواند تأثیر شگرفی در کسب و کار شما داشته باشد. حروف می توانند ویژگیهای صریح یا ضمنی داشته باشند که بسیاری از آنها مرتبط با فرم و سبک فونت است. ویژگی های صریح به مفهوم مستقیم و ادبی یک نشانه باز میگردد. طراحی یک پرنده شبیه به یک پرنده. ویژگی های ضمنی، مفاهیم عمیقتری دارند که در زیر سطح قرار گرفتهاند و اغلب نتیجه مؤلفه های فرهنگی مانند ایده ها، ارزش ها، رفتارها و نگرش هاست. اگر شخصی را پرنده بنامیم ممکن است دلالت بر ترسو بودن وی داشته باشد اما اگر یک بازیکن بسکتبال را پرنده بنامیم، این تصویر ضمنی و به مفهوم شخصی است که در حین بازی در هوا اوج میگیرد.
فونت انگلیسی
حروف لاتین در فونت انگلیسی از آغاز به دو نوع کوچک؛ lower case و بزرگ؛ upper case یا به عبارتی حروف اول جمله و حروف بعد از حرف اول جمله تقسیم میشدند. اما فونت فارسی و فونت عربی با قرار گرفتن در اول کلمه و یا وسط و یا آخر و بلاخره به صورت تنها، شکل متفاوتی به خود میگیرند. حروف فونت لاتین در طول زمان از هم جدا شده و تک تک هویت مجزا و فاخر به خود گرفتهاند، در صورتی که حروف فونت فارسی در ارتباط با یکدیگر و به صورت چسبیده به ساخت کلمه میانجامند.
فونت فارسی در ذات دارای نامنظمی های ظاهری است که خطاطان در گذشته به سلیقهی شخصی آنها را منظم میکردهاند. با از بین بردن بدون فکر این نامنظمی، مخصوصا در حروف متن؛ تایپ، فونت فارسی خوانایی خود را از دست میدهند.
ایران فونت نخستین مرکز ایده پردازی و ابداع فونتهای فارسی در فضای وب است که خود را مسوول پاسداشت و ترویج فرهنگ معنوی و هنر اصیل این مرز و بوم میداند.
ایران فونت با بهرهگیری از هنرمندان اقصی نقاط کشورمان در ده سال اخیر تحولی بنیادین در زمینه فونت فارسی به وجود آورده و به یار دیرین عزیزانی تبدیل شده که میخواهند فونتی فاخر، اصیل و متناسب با محتوای خود ارائه دهند. ایران فونت تاکنون ۳۳۳ محصول زیبا و متنوع را در اختیار مخاطبان خود قرار داده و بیش از ۱۳ هزار بار مورد اعتماد شما قرار گرفته است؛ در این سالها لحظهای از ارتقای کیفیت محصولات غافل نبودهایم و به یاری خدا در آینده نیز شاهد محصولات متنوعتری خواهیم بود.
از فونت و طراحی آن چه میدانیم؟
برای اکثر مردم این نکته عجیب است که نوشته ها هم باید طراحی شوند. بعضی از آنها اصلا متوجه نقش طراحان حروف و متون نیستند. شاید به این دلیل که تفاوت قابل ملاحظه ای بین قلم های مختلف نمیبینند. اما به هر حال یک طراح گرافیک همانقدر که با تصویر سروکار داردبا نوشته هم درگیر است. نوشته ها به همان اندازه ارزش دارند که تصاویر دارند. کمتر اثر گرافیکی است که در آن نوشته نقش نداشته باشد. فونت لاتین که رسم الخط بخشی از مردم جهان است در حقیقت تنها وظیفه اطلاع رسانی را به خوبی انجام داده است. و گرنه زیبایی خاصی ندارد و البته زشت هم نیست. اما در فارسی بحث متفاوت تر است. در فارسی زیبایی در نقطه بالاتری قراردارد. به همین دلیل خیلی میبینیم که نوشته به طور کلی جای تصویر را میگیرد و یا یک نوشته طرح مایه اصلی است. لذا اگر به نوشته های فارسی در آثار گرافیک کم توجه یی شود لطماتی که آن نوشته به کل اثر وارد می کند کاملا مشهود است.
عزیزانی که نمیدانند هم بدانند در یک فونت تک تک پارامترهای نوشتاری از حروف تا علائم باید به صورت ویکتور (برداری) طراحی گردد. به همین خاطر است که افزایش اندازه فونت تاثیری در کاهش کیفیت متن ندارد. به امید خدا از این پس هر هفته فونت جدیدی را به شما ارائه خواهیم داد که از نظر نوع خاص وزیبا غیر تکراری باشد.
ایران فونت